Sunday 14 April 2013

HOME




1.0 Pendahuluan
Tatkala Nabi Muhammad SAW berada di peringkat dakwahnya yang masih samar antara jalan kejayaan dan penindasan yang dialami dan kejayaan dakwahnya kelihatan bagaikan bintang-bintang yang lemah berkilau dari ufuk yang jauh, maka pada ketika itu berlakulah peristiwa Israk dan Mikraj.
Peristiwa Israk dan Mikraj merupakan perjalanan dan mukjizat agung yang dikurniakan oleh Allah SWT kepada manusia yang paling hanya layak dan teragung iaitu junjungan besar Nabi Muhammad SAW.
Dalam perjalanan tersebut Baginda SAW diperlihatkan dengan pelbagai gambaran dan pemandangan dari alam penuh rahsia yang kesemuanya mengandungi pelbagai hikmah dan hakikat yang akhirnya bersangkut paut dengan apa yang berlaku di alam zahir ini dari urusan dan kehidupan para hamba.
Peristiwa Israk dan Mikraj penting untuk dihayati terutamanya manusia zaman kini yang semakin jauh dari dapat menyelami hikmah-hikmah Ilahi. Sesungguhnya Israk dan Mikraj menyimpan pelbagai rahsia dan membongkar pelbagai pengajaran, peringatan dan kelebihan terutamanya kedudukan Rasulullah SAW yang istimewa di sisi-Nya. 

No comments:

Post a Comment