SUMBER RUJUKAN SIRAH NABI S.A.W.
Hanya terdapat empat sumber rujukan utama
Sirah Nabi S.A.W yang diperakui:
1. Al-Quran al-Karim
1. Al-Quran al-Karim
Al-Quran merupakan sumber rujukan asas
yang kita cedok daripadanya Sirah Nabi s.a.w.. Al-Quran al-Karim telah
menyingkap kehidupan Nabi s.a.w. semasa kecil: Bukankah Dia mendapati engkau
yatim piatu lalu Dia memberikan perlindungan? Dan didapatiNya engkau
mencari-cari (jalan yang benar), lalu Dia memberikan hidayah petunjuk (dengan
wahyu - Al-Quran)? (Ad-Dhuha: 6-7) Al-Quran juga memaparkan akhlak Baginda yang
mulia dan terpuji: Dan bahawa sesungguhnya engkau mempunyai akhlak yang amat
mulia. (Al-Qalam: 4). Al-Quran turut membicarakan tentang keperitan dan sikap
degil yang dihadapi oleh Baginda s.a.w. di jalan dakwah.
Al-Quran juga menyebut tentang beberapa
gelaran yang diberikan oleh orang musyrik kepada Baginda demi menyekat agama
Allah ‘Azza wa Jalla daripada tersebar, seperti ahli sihir dan orang gila.
Selain itu, al-Quran juga memaparkan hijrah Rasul s.a.w., serta membentangkan
pertempuran-pertempuran penting yang Baginda lalui selepas Hijrah. Antaranya
Perang Badar, Uhud, Ahzab, Perdamaian Hudaibiyah, Pembukaan Makkah dan Perang
Hunain. Al-Quran juga memperkatakan tentang sesetengah mukjizat Baginda seperti
mukjizat Israk dan Mikraj. Ringkasnya al-Quran telah membicarakan banyak peristiwa
dalam Sirah Rasul s.a.w.
Oleh kerana al-Quran merupakan kitab
paling dipercayai di atas muka bumi dan terbukti kebenaran secara mutawatir,
seorang manusia yang berakal tidak sepatutnya terfikir untuk meragui nas-nas
dan kekukuhan fakta sejarahnya. Oleh itu, peristiwa-peristiwa sirah yang
didedahkan oleh al-Quran ini secara mutlak dianggap sebagai sumber sirah paling
sahih.
Namun dapat diperhatikan bahawa al-Quran
tidak menyingkap peristiwa sirah secara terperinci, tetapi sekadar menyentuhnya
secara ringkas. Dalam membicarakan sesuatu purtempuran perang, al-Quran tidak
menyatakan sebab-sebab berlaku peperangan tersebut, bilangan orang Islam dan
orang musyrik yang terlibat, mahupun bilangan tentera yang terbunuh atau
ditawan di kalangan orang musyrik. Ia sekadar membincangkan pengajaran perang
dan pedoman yang boleh diambil. Demikianlah sikap al-Quran dalam setiap kisah
berkenaan para nabi dan umat terdahulu. Oleh itu, kita tidak boleh berpada
dengan hanya bergantung kepada nas-nas al-Quran yang berkaitan dengan Sirah
Nabi s.a.w. untuk mendapatkan gambaran kehidupan Rasul s.a.w. yang lengkap.
2. Sunnah yang Sahih
Sunnah Nabi s.a.w. yang sahih terkandung
dalam kitab karangan para imam hadis yang diakui kejujuran mereka lagi
dipercayai di dunia Islam. Kitab-kitab itu ialah:
Kitab Sunan Sittah (enam buah kitab hadis): Iaitu kitab Sahih Bukhari, Sahih Muslim, Sunan Abu Daud, Sunan an-Nasaie, Sunan at-Tirmizi dan Sunan Ibnu Majah. Begitu juga kitab al-Muwatto' karangan Imam Malik dan Musnad Imam Ahmad. Kitab-kitab ini, terutamanya Sahih Bukhari dan Sahih Muslim berada di tangga teratas dari aspek kesahihan, dipercayai dan pembuktiannya. Sementara kitab-kitab lain mengandungi hadis-hadis sahih dan hasan. Sesetengahnya juga mengandungi hadis daif.
Kitab Sunan Sittah (enam buah kitab hadis): Iaitu kitab Sahih Bukhari, Sahih Muslim, Sunan Abu Daud, Sunan an-Nasaie, Sunan at-Tirmizi dan Sunan Ibnu Majah. Begitu juga kitab al-Muwatto' karangan Imam Malik dan Musnad Imam Ahmad. Kitab-kitab ini, terutamanya Sahih Bukhari dan Sahih Muslim berada di tangga teratas dari aspek kesahihan, dipercayai dan pembuktiannya. Sementara kitab-kitab lain mengandungi hadis-hadis sahih dan hasan. Sesetengahnya juga mengandungi hadis daif.
Sebahagian besar kisah kehidupan Nabi
s.a.w., peristiwa, peperangan dan amalan Baginda terkandung dalam kitab-kitab
ini. Daripadanya, kita dapat membentuk pemikiran yang menyeluruh berkenaan
Sirah Rasul s.a.w. Antara perkara yang meningkatkan kepercayaan dan penerimaan
terhadap kitab-kitab ini ialah, hadis-hadisnya telah diriwayatkan dengan sanad
yang bersambung hingga kepada para sahabat r.a.. Merekalah yang bergaul dengan Rasulullah
dan sentiasa bersama Baginda. Allah juga telah memenangkan agamaNya melalui
mereka, Rasulullah s.a.w. sendiri yang mendidik mereka. Oleh itu, mereka adalah
generasi paling sempurna dalam sejarah. Sama ada dari segi keluhuran akhlak,
kekuatan iman, kejujuran percakapan, ketinggian roh dan kesempurnaan akal.
Dengan ini, setiap hadis yang mereka riwayatkan daripada Rasul dengan sanad
yang sahih dan bersambung, kita wajib menerimanya sebagai satu hakikat sejarah
tanpa ragu lagi.
Para orientalis yang mempunyai misi
tersembunyi cuba meragukan kesahihan kitab-kitab sunan yang berada di hadapan
kita ini. Mereka turut disokong oleh orang Islam yang menjadi pengikut mereka.
Mereka mempunyai pegangan agama yang rapuh dan terpengaruh dengan Barat dan
cendekiawannya. Tujuan mereka semua ialah meruntuhkan Syariah dan menimbulkan
keraguan terhadap peristiwa dalam Sirah.
Namun Allah yang bertanggungjawab
memelihara agamaNya, telah menyediakan golongan yang menolak kebatilan dan tipu
daya tersebut sehingga menjerut batang leher mereka sendiri. Dalam buku
as-Sunnah wa Makanatuha min at-Tasyri al-Islami (Sunnah dan Kedudukannya Dalam
Perundangan Islam), telah dedahkan penat lelah ulama kita menyingkap Sunnah
Nabi s.a.w.
3. Syair Arab pada Zaman Kerasulan
3. Syair Arab pada Zaman Kerasulan
Tidak diragui bahawa orang musyrik telah
menyerang Rasul s.a.w. dan dakwah Baginda melalui lidah para penyair mereka.
Ini memaksa orang Islam menjawabnya melalui lidah para penyair mereka pula
seperti Hasan bin Thabit, Abdullah bin Rawwahah dan lain-lain lagi. Buku-buku
sastera dan sirah yang ditulis selepas zaman itu mengandungi banyak syair-syair
sebegini. Melalui syair-syair ini, kita dapat membuat kesimpulan tentang
fakta-fakta berkaitan suasana persekitaran s.a.w. hidup dan dakwah Islam mula
lahir.
4. Kitab-kitab Sirah
Pada mulanya kisah dalam Sirah Nabi
s.a.w. hanya merupakan hadis-hadis yang diriwayatkan oleh para sahabat r.a.
kepada generasi selepas mereka. Sesetengah sahabat memberikan perhatian khusus
terhadap setiap peristiwa yang berlaku dalam sirah Nabi s.a.w. dan penjelasannya.
Kemudian, para tabi’in menukilkan riwayat-riwayat ini dan mencatatnya dalam
lembaran simpanan mereka. Sesetengah mereka memberi perhatian khusus terhadap
usaha ini, contohnya di kalangan tabien kecil ialah, Abdullah bin Abu Bakar al-Ansori
(meninggal dunia pada 135H), Muhammad bin Muslim bin Syihab az-Zuhri (50-124H)
yang mengumpulkan sunnah pada zaman 'Umar bin 'Abdul 'Aziz hasil perintahnya,
juga 'Asim bin 'Umar bin Qatadah al-Ansori (meninggal dunia 129H).
Kemudian keprihatinan terhadap Sirah
telah berpindah kepada generasi selepas mereka, sehingga generasi ini menulis
sirah dalam penulisan yang khusus (diasingkan daripada bidang yang lain). Di
antara pengarang awal Sirah yang paling terkenal ialah Muhammad bin Ishaq bin
Yasar (Ibnu Ishaq) (meninggal dunia 152H). Jumhur 'ulama dan para ahli hadis
bersepakat mengatakan beliau thiqah, kecuali Malik dan Hisyam bin ' Urwah bin
az-Zubair. Diriwayatkan bahawa Malik dan Hisyam mempertikaikan beliau. Namun,
kebanyakan 'ulama muhaqqiqin menafsirkan tindakan kedua-dua orang 'alim besar
ini mempertikaikan kethiqahan Ibnu Ishaq adalah disebabkan persengketaan
peribadi yang berlaku di antara mereka. Ibnu Ishaq pula telah menulis kitab
al-Maghazi. Kitab ini mengandungi hadis-hadis dan riwayat-riwayat, yang
(didengarnya sendiri di Madinah dan Mesir. Dukacitanya, kitab ini tidak sampai
kepada kita. la telah hilang bersama kitab-kitab lain yang hilang daripada
warisan ilmu kita yang kaya. Akan tetapi, kandungan kitab itu masih kekal
terpelihara. Kerana Ibnu Hisyam telah meriwayatkannya dalam kitab sirah beliau
daripada jalan riwayat gurunya, al-Bakka-ie, salah seorang murid Ibnu Ishaq
yang terkenal.
No comments:
Post a Comment